Volg mij op: linkedIn Twitter
 

7 tips om zélf je werkdruk te verminderen

In ons werk zijn er veel bronnen van stress, waar we op zich niets aan kunnen veranderen. Zo is er  bijvoorbeeld prestatiestress als er veel nadruk op output en ‘steeds maar beter’ ligt.  Misschien heb jij wel te kampen met competitiestress, als je werkt in een team met zeer ambitieuze collega’s die er veel voor over hebben om de top in hun vak te bereiken. De laatste jaren is daar nog kredietcrisisstress bij gekomen. Laatst las ik dat er tegenwoordig ook zo iets is als Het Nieuwe Werken stress. Toe maar!

Bart weet alles van stress in zijn werk. Door fusies en bezuinigingen is zijn baan als amanuensis op een grote scholengemeenschap steeds veeleisender en complexer geworden. Door het gebrek aan gekwalificeerde beta-docenten wordt een steeds groter beroep op Bart en collega-amanuenses. Lag de nadruk vroeger nog op het klaarzetten van instrumenten en het opruimen van ontplofte reageerbuisjes, nu ligt het afnemen van eindtoetsen en het beoordelen van proefverslagen ook op hun bord.

Het gestaag uitdijen van je takenpakket, zonder de mogelijkheid om werkzaamheden te delegeren of af te stoten, kan ervoor zorgen dat je overbelast raakt. Zeker als de druk op de ketel erg hoog is, langere tijd aanhoudt en er geen zicht op is dat dit binnen afzienbare tijd minder zal worden.

De verleiding is groot om met een beschuldigende vinger naar externe factoren te wijzen: naar de grillen van je leidinggevende, naar de nukken van een klant, een onwillige leerling of meelijwekkende patiënt. Zij doen niet zoals jij het wilt. Je verliest kostbare energie door je af te zetten tegen de mensen die je tegenwerken en tegen situaties die je niet aanstaan.

Maar de kern van het probleem ligt in het feit dat jijzelf onvoldoende verantwoordelijkheid neemt voor je gevoelens van druk en spanning. Het voordeel daarvan is dat je niets hoeft te veranderen aan je eigen stijl van werken. Het nadeel is dat je jezelf tot een willoos slachtoffer maakt van de situatie die is zoals hij is: uitermate stressvol!

Het is dus belangrijk dat je kritisch naar jezelf kijkt en bereid bent je aanpak te veranderen. Door elke dag, binnen je mogelijkheden, bewuste keuzes te maken tussen wat jezelf kan veranderen en wat niet, ontwikkel je een nieuw besef van evenwicht.

Dit kan een confronterend proces zijn. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor mensen om je heen. Besef dat bij elke verandering stress ontstaat. En stress kost energie, vooral in het begin.  Wees dus zorgvuldig in je communicatie naar je leidinggevende en collega’s als je veranderingen inzet. Liever in je zoektocht begrip en medewerking van hun kant dan gemor en tegenwerking.

Experimenteer eens met één of meerdere van de volgende tips en zie of ze je helpen om je werkdruk te verlagen.

Kortom:  Bij een hoge werkdruk zijn er legio mogelijkheden om zelf verandering in de situatie te brengen. Wees bereid om met een frisse blik naar jouw manier van werken te kijken en te oefenen met nieuw gedrag. Externe factoren spelen nog wel een rol, maar je voelt je er geen willoos slachtoffer meer van.

Heb jij behoefte aan steun om beter om te leren gaan met de hoge prestatiedruk in je werk, liefst samen met collega’s, zodat je veel effectiever wordt en met gemak meer resultaat boekt? Dan is mijn unieke 2-uur durende in-company workshop ‘In 3 Stappen van Stress naar Succes’ iets voor jullie. Ga voor meer informatie naar 'In 3 Stappen van Stress naar Succes'.

Desgewenst kan deze workshop worden aangepast en ingezet als onderdeel in een bedrijfsgezondheids- of vitaliteitsevenement of als module in een Graduate of Management Development trainingsprogramma. Vraag naar de mogelijkheden.

Meepraten over dit onderwerp? Je reactie op dit artikel is welkom op mijn weblog!

© 2012 Heidi Does / Doe ‘s Mindful, alle rechten voorbehouden

WIL JE DIT ARTIKEL GEBRUIKEN IN EEN TIJDSCHRIFT, NIEUWSBRIEF OF OP EEN WEBSITE? Graag! Ik wil zoveel mogelijk professionals helpen slimmer te werken met behulp van aandachttraining voor duurzaam succes in hun loopbaan. Kopieer dan wel dit hele blok informatie mee, met een werkende link naar mijn website:

“Geschreven door Heidi Does van Doe ‘s Mindful. Ga naar www.doesmindful.nl voor gratis informatie en inspirerende tips over mindful werken.” 

Nieuwsbrief

Voor mannen met stress die uit de shit willen op een manier die bij hen past.

Probeer hem gewoon eens uit (je hebt je zo weer afgemeld). Ik zal in geen geval jouw gegevens doorgeven aan anderen.


Contact

Doe's Mindful
G. van Assendelftstraat 10A
1961 NK Heemskerk
T: 06-1434 7331
KVK 34308907
BTW NL 1910.04.340 B01