Volg mij op: linkedIn Twitter
 

Als je werk je de baas is: hoe draai je dat weer om?

Het verhaal van Julia - deel 1

“Ik kon me niet meer concentreren op mijn werk. Flitste in mijn hoofd van de hak op de tak. Maakte dingen niet af en verloor de grip op mijn werk.”

Aan het woord is Julia.

Julia is SAP-consultant. Opdrachtgevers huren haar op projectbasis in om SAP-software in hun bedrijf te implementeren. Zodat ze bedrijfsdata sneller en gestructureerder kunnen verwerken en toepassen.  

Sinds anderhalf jaar werkt ze in opdracht van een producent in de farmaceutische sector. Het bedrijf heeft verschillende vestigingen door heel Europa.

Telkens als een bedrijfslocatie de overstap naar SAP moet maken, faciliteren Julia en haar collega’s dit proces. Vanaf het allereerste plan van aanpak tot development, en van testen, training en go-live tot nazorg.

‘Het werk is boeiend, maar er staat ook veel druk op de ketel. Want de deadlines zijn superstrak en fouten maken is geen optie.

Daarbij komt nog de onzekerheid onder medewerkers die voor het eerst met de nieuwe software moeten gaan werken. Voor hen is het een ingewikkeld en verwarrend proces. Hun onrust wegnemen vraagt iedere keer veel van mijn tijd en energie.’

De druk kon ze lange tijd goed aan. Ze reist heel Europa door. Van go-live naar go-live.

Tot ook bij haar de onrust de overhand neemt…

‘Ik merkte dat ik me niet meer kon concentreren op mijn werk. Was met van alles tegelijk bezig. Flitste in mijn hoofd van de hak op de tak. Waardoor ik dingen niet afmaakte en lang niet zo productief was als ik me voornam.

Daar voelde ik me dan schuldig over. Ging ’s avonds - thuis of in mijn hotel - door met werken. Om maar van dat nare schuldgevoel af te komen. Waardoor ik veel te lange dagen maakte. En slecht sliep. Dan werd ik de volgende ochtend moe wakker.

Pas toen ik ziek thuis zat met een flinke griep en zelfs toen, al na één dag, de druk voelde om weer aan het werk te gaan, wist ik: dit moet anders. ‘

Ze meldt zich aan voor de training ‘Mindful sterk in je werk’.


Invloed ervaren

Op de praktijkdag van de training doet ze direct al een belangrijk inzicht op.

‘Wat mij meteen inzicht gaf was Heidi’s heldere uitleg over wat er precies gebeurt bij mij als druk en spanning hoog oplopen. Over de strategieën van het brein die me – onbewust – aanzetten tot nog harder werken. Waardoor ik zelf bijdraag aan die oplopende spanning.

Ze krijgt enkele technieken aangereikt, waarmee ze haar kwaliteit van aandacht leert verhogen. Dat helpt haar om momenten van drukte en overprikkeling beter te herkennen. En daar anders mee om te gaan.

Opgetogen beseft ze: ‘Ik heb hier invloed op!’.

Hoe ze meer grip op haar werk kon krijgen was de volgende stap in de training. Een belangrijke stap, want haar opdrachtgever is ambitieus en wil flink opschalen: van één naar twee go-lives. Tegelijkertijd.

Ze ziet er tegenop. Dat is onmogelijk!  

Of…


Focus terug

‘Heidi reikte me een belangrijke methode aan om focus te houden. In welke hectische projectfase we ook zitten.

Of ik nu aan een interface werk, een download test doe of na een go-live met end-user hypercare bezig ben, dankzij deze methode verlies ik mezelf niet meer in afleidingen en klusjes tussendoor. Ik werk nu geconcentreerd en doelgericht.

Hierdoor heb ik mijn belangrijkste taken soms al aan het begin van de middag af. Terwijl ik wel de kwaliteit lever die ik graag voorsta. Dat geeft enorm veel rust.’

Diezelfde rust straalt ze ook uit als ze op locatie in het buitenland werkt, in de week van de first time ever dubbele go-live.

‘Daags voor het moment suprême waren beide lokale teams, in Duitsland en in Italië, op van de zenuwen. Waar ik het afgelopen jaar vaak zelf kon twijfelen aan een goede afloop, nu voelde ik weer diep vanbinnen die vanzelfsprekende zekerheid die ik zo had gemist: dit gaat ons gewoon lukken.’

Ze krijgt complimenten over haar rustige begeleiding. Het vertrouwen dat daaruit spreekt werpt zijn vruchten af: beide teams gaan enthousiast en kundig met het nieuwe systeem aan de slag. Waardoor ook de hypercare fase soepel verloopt.

‘Op een paar kleine issues na had ik er weinig omkijken naar. Wat een verschil met voorheen, toen elke go-live mij mentaal heel veel energie kostte.’


Harmonie

Terug in het hoofdkantoor merkt ze dat nu iets heel anders haar mentaal veel energie kost.

Na de plezierige sfeer op de buitenlandse vestigingen valt haar des te meer op dat op de thuisbasis enkele collega’s zo klagen en zeuren. Of kibbelen met elkaar.

‘Ook al gaat het niet over mij, ook al ben ik er niet bij betrokken, ook al begrijp ik waarom het gebeurt, ik loop leeg op geklaag en gezaag.

Ben erg gesteld op een goede sfeer en onderlinge harmonie.’

Van Heidi krijgt ze concrete strategieën om anders met dat geklaag en gezeur om te gaan.   

Ze ontdekt wat ze kan doen als een normaal gesprek dreigt over te gaan in een klaaggesprek. En ook: wat ze beter kan laten om niet in geklaag en gezeur meegetrokken te worden. 

‘Ik herken nu een stuk beter wanneer het gebeurt en wat mijn eigen rol daarin is. Nu is het verder experimenteren met wat ik heb geleerd.

Dat doe ik graag. Want: elk project blijft mensenwerk.

Ik mag van nature dan wat stiller zijn en mij het liefst alleen met de inhoud bezighouden, een goede onderlinge verstandhouding is belangrijk. Ik weet nu hoe ik daaraan kan bijdragen. Zonder dat het mij spanning geeft.’

Julia is blij dat ze de stap heeft gezet en de training heeft gevolgd.

‘Alles wat ik heb geleerd in de training was een verrijking. Kan ik concreet toepassen in mijn werk.

Daarom ook kijk ik enorm uit naar die nieuwe uitdaging in ons implementatieproject: niet één, niet twee, maar drie go-lives tegelijkertijd.’

Lachend: ‘Ook dat gaat gewoon lukken.’


PS: Benieuwd hoe het nu met Julia gaat? Lees hier hoe haar nieuwe manier van werken leidde tot een drastisch besluit.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Voor sensitieve kennisexperts die willen floreren in hun werk op een manier die perfect past bij wie ze zijn en wat ze kunnen.

Probeer hem gewoon eens uit (je hebt je zo weer afgemeld). Ik zal in geen geval jouw gegevens doorgeven aan anderen.

Recente artikelen


Contact

Doe's Mindful
G. van Assendelftstraat 10A
1961 NK Heemskerk
T: 06-1434 7331
KVK 34308907
BTW NL 1910.04.340 B01